Golimag

درمان لیزر بواسیر هموروئید در تهران، شقاق، فیستول، کیست مویی و انواع زگیل تناسلی

Golimag

درمان لیزر بواسیر هموروئید در تهران، شقاق، فیستول، کیست مویی و انواع زگیل تناسلی

تخصصی ترین وبلاگ درمان لیزر بواسیر هموروئید در تهران، شقاق، فیستول، کیست مویی و انواع زگیل تناسلی

۱۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مراقبت های بعد از درمان بواسیر یا هموروئید به روش هموروئیدکتومی 

 

یکی از فاکتورهای مهم در نتیجه درمان، مراقبت های بعد از هموروئیدکتومی است رعایت این نکات به بیمار کمک میکند تا دوره نقاهت کوتاهتر و راحتتری داشته باشد.

 

 

جراحی هموروئیدکتومی یکی از روشهای درمان هموروئید است. بیماری هموروئید شامل تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد می شود. این بیماری با درد بسیار زیاد، خونریزی حین اجابت مزاج، خارش و سوزش و … نمایان می شود. در صورت پیشرفته شدن بیماری و عود مکرر آن انجام جراحی و یا روشهای تهاجمی تر اجتناب ناپذیر است.

هموروئیدکتومی شامل تکنیک های مختلف جراحی برای برداشت بافت هموروئید است. این روش بسته به نوع تکنیک جراحی و شرایط بیمار می تواند نتایج مختلفی را به دنبال داشته باشد، اما یکی از فاکتورهای مهم در نتیجه درمان، مراقبت های بعد از هموروئیدکتومی است که می تواند نتیجه جراحی را تضمین نماید. رعایت این نکات به بیمار کمک خواهد نمود تا بتواند دوره نقاهت کوتاه مدت و راحت تری داشته و از عود مجدد بیماری نیز جلوگیری نماید. برخی از مهمترین نکات مراقبتی بعد از جراحی هموروئیدکتومی به این شرح است:

مصرف فیبر کافی

فیبر

مصرف کافی فیبر در این دوره از درمان، بسیار با اهمیت است زیرا که فیبر به درمان و نیز جلوگیری از یبوست کمک می نماید. از آنجایی که یبوست یکی از علل اصلی بیماری هموروئید بوده و می تواند در تشدید و عود مجدد آن تاثیرگذار باشد، کنترل آن اهمیت بسیار زیادی دارد.فیبر ماده ای مغذی بوده که بدن انسان قابلیت هضم و جذب آن را ندارد. در نتیجه این ماده در روده ها تجمع کرده  و موجب افزایش حجم مدفوع می شود که این امر در برطرف کردن یبوست موثر است.

فیبر را می توان در انواع سبزیجات، میوه ها و نیز غلات یافت. هر فرد به طور متوسط باید بین 25 تا 38 گرم فیبر در طول روز مصرف نماید.

افزایش مصرف آب

مصرف اب

آب کافی یکی از عناصر اصلی و حیاتی برای بدن است. مصرف آب نیز به سبب کنترل یبوست و جلوگیری از آسیب مجدد به عروق توصیه می شود. مصرف آب کافی می تواند تاثیر چشمگیری در نرم نمودن مدفوع داشته باشد و به درمان هموروئید کمک می نماید. هر فرد به طور متوسط باید 8 لیوان آب در طول روز بنوشد.

پرهیز از نشستن بر روی سطوح سخت

بالشت هموروئید

مراقبت از زخم اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از مواردی که به شدت بعد از عمل بواسیر توصیه می شود، پرهیز از نشستن بر روی سطوح سخت است. این عامل می تواند آسیب جدی را به این ناحیه از بدن وارد کند و سبب عود مجدد بیماری و یا خونریزی زخم شود. به همین ترتیب توصیه می شود، برای نشستن از بالش های دوناتی شکل استفاده نمایید تا فشار کمتری به این قسمت وارد شود.

حمام سیتز

حمام سیتز یا نشیمن از روشهای درمانی است که می تواند در تمام مراحل بیماری به فرد کمک نماید. حمام سیتز در دوره درمان بیماری، بعد از جراحی و نیز جلوگیری از عود مجدد بیماری توصیه می شود. حمام سیتز نوعی آب درمانی است و می تواند از طریق ضد عفونی کردن زخم، افزایش گردش خون و نیز کاهش درد به درمان بیماری کمک نماید.حمام سیتز شامل قرار دادن ناحیه کفل و لگن در آب گرم می شود. برای این منظور می توانید از لگن ضدعفونی شده حمام استفاده کرده و یا لگن مخصوص حمام سیتز را تهیه کرده و بر روی درپوش توالت قرار دهید. به منظور افزایش تاثیر گذاری می توانید به آب این حمام مقداری نمک اپسوم و یا جوش شیرین بیافزایید.

مصرف دارو ها

درمان بواسیر با دارو

احتمالاً پزشک پس از انجام جراحی هموروئیدکتومی مصرف داروهای مخصوصی را توصیه می کند. این دارو ها می تواند شامل آنتی بیوتیک ها و نیز مسکن ها باشد. مصرف این دارو ها ضروری است زیرا پس از جراحی احتمال عود مجدد بیماری و نیز عفونت آن زیاد است.

کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس سرد بر روی ناحیه مقعد، به منظور کاهش درد بیمار پس از جراحی توصیه می شود. برای استفاده از این روش درمانی لازم است، چند تکه یخ را درون کیسه فریزر قرار داده و دوره حوله ای پیچیده و سپس بر روی مقعد قرار دهید. از تماس مستقیم یخ با مقعد اجتناب نمایید.

ورزش و تحرک

ورزش کگل

دسته ای از افراد تصور می کنند، بعد از انجام جراحی و در دوره نقاهت باید تنها استراحت کنند. این تصور کاملاً غلط است. عدم تحرک می تواند زمینه را برای یبوست فراهم کرده و موجب عود مجدد بیماری بواسیر شود.به بیماران توصیه می شود حداقل روزی 30 دقیقه ورزش های سبک داشته باشند تا با تقویت عضلات بتوانند به تسریع روند درمان کمک نمایند. بهترین ورزش برای بیماران در دوره نقاهت پس از هموروئیدکتومی ورزش کگل و پیاده روی است.

رعایت بهداشت

از آنجایی که زخم هموروئیدکتومی در ناحیه ای حساس از بدن واقع شده است، احتمال عفونت زخم وجود دارد و رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن آن اهمیت زیادی دارد. به همین منظور توصیه می شود به طور مرتب ناحیه مقعد را با آب و صابون شسته و با حوله نرم و یا سشوار با باد ملایم خشک کنید.در صورتی که پزشک از پانسمان برای بستن زخم استفاده نموده لازم است به طور مرتب، برای تعویض پانسمان ها اقدام نمایید تا از عفونت زخم جلوگیری نمایید.

منبع https://vanaklaser.ir/

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

درمان بواسیر یا هموروئید به روش اسکلروتراپی

 

اسکلروتراپی یکی از روشهای سرپایی درمان بواسیر یا هموروئید است، به طور کلی اسکلروتراپی روشی است که به درمان عروق متورم و واریسی کمک می کند.

 

 

بیماری بواسیر یا هموروئید، یکی از رایج ترین بیماری های عصر حاضر است. این بیماری در اثر آسیب به  بالشتک های هموروئیدی ایجاد می شود. هموروئید ها عروقی هستند که به عمل دفع کمک می کنند. در صورتی که این عروق به هر دلیلی تحت فشار قرار گیرند، دچار آسیب شده و متورم می شوند. این بیماری همراه با علائمی از جمله درد شدید، خونریزی، خون در مدفوع، سوزش و خارش نمایان می شود.

اسکلروتراپی یکی از روشهای سرپایی درمان این بیماری است، به طور کلی اسکلروتراپی روشی است که به درمان عروق متورم و واریسی کمک می کند. جهت آشنایی بیشتر با این روش درمان و مزیت ها و معایب آن همراه ما باشید.

اسکلروتراپی

درمان بواسیر یا هموروئید به روش اسکلروتراپی 1

این درمان شامل تزریق دارویی مخصوص به نام اسکلروزان است که معمولاً ترکیبی از فنل در روغن زیتون است. این دارو  به قسمت زیرین بالشتک های هموروئیدی و نیز قسمت متورم آن در ناحیه مقعد تزریق می شود.بعد از تزریق دیواره سیاهرگ ها دچار چسبندگی شده و بعد از مدتی متورم می شوند، این امر موجب قطع جریان خون رسانی به عروق می گردد و در نهایت هموروئیدها درمان می شوند.

مزیت های اسکلروتراپی

این روش در مقایسه با جراحی روش بهتری است زیرا هیچ یک از مشکلات مربوط به جراحی را نداشته و بیمار درد کمتری را احساس می کند. مهمترین مزیت های درمان بواسیر به روش اسکلروتراپی به این شرح است:

  • این روش نیازی به دوره نقاهت نداشته و فرد می تواند به زندگی روزمره خود بازگردد.
  • بدون درد و خونریزی است.
  • سرپایی انجام شده و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد.
  • روند درمان سریع انجام می شود.
  • هزینه مناسبی دارد.
  • عوارضی مانند بی اختیاری را به همراه ندارد.

معایب اسکلروتراپی

اگر چه اسکلروتراپی در برابر روشهایی مانند جراحی مناسب تر است. اما در مقایسه با لیزر، نمی تواند موفق باشد. زیرا که انجام آن ممکن است؛ عوارضی را به همراه داشته باشد و یا حتی نتیجه قطعی درمان را نداشته باشد. برخی از معایب اسکلروتراپی به این شرح است :

  • تغییر رنگ پوست
  • سوزش
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • لخته شدن خون در بواسیر
  • خطر عود مجدد هموروئید

چه کسانی می توانند از اسکلروتراپی استفاده کنند ؟

اسکلروتراپی در مورد هموروئید های داخلی کاربرد داشته و می تواند در شرایط زیر به درمان بیماری کمک نماید.

  • هموروئید درجه یک، هموروئیدی که تنها دچار خونریزی شده و بیمار زائده های بیرون زده از مقعد را مشاهده نمی کند.
  • هموروئید درجه دو، هموروئیدی که دچار بیرون زدگی شده اما خود به خودی به داخل باز می گردد.
  • هموروئید درجه سه، هموروئیدی که دچار بیرون زدگی است اما تنها با فشار دست به داخل باز می گردد.

مراقبت های قبل از اسکلروتراپی

برای نتیجه گیری بهتر و نیز به حداقل رساندن خطر بروز عوارض بعد از اسکلروتراپی حداقل 7 روز قبل از تزریق از مصرف سیگار، مشروبات الکلی، ویتامین E و C ، چای سبز و مسکن ها اجتناب نمایید. به علاوه در صورتی که به دلیلی از داروهای رقیق کننده خون نظیر هپارین ، وارفارین و آسپرین استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی

کنترل بیماری حتی بعد از درمان نیز اهمیت دارد، زیرا می توان با رعایت برخی نکات احتمال عود مجدد بیماری را کاهش داد.  برخی از مراقبت ها بعد از اسکلروتراپی به این شرح است:

  • درمان یبوست از طریق مصرف فیبر
  • نوشیدن آب و مایعات حداقل 8 لیوان در طول روز
  • رعایت بهداشت مقعد
  • فعالیت و ورزش حداقل 30 دقیقه در طول روز
  • کمپرس سرد به جهت کاهش درد
  • حمام سیتز برای بهبودی سریع تر

منبع: ونک لیزر https://vanaklaser.ir/

  • golnar jody
  • ۰
  • ۰

مراقبت های بعد از درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی و طی کردن دوره نقاهت

تکنیک هموروئیدکتومی شامل روشهای متنوع جراحی برای برداشت بافت هموروئید و درمان این بیماری است. هموروئیدکتومی معمولاً جهت درمان هموروئیدهای داخلی درجه سه و چهار کاربرد دارد. هموروئید شامل تورم و  گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است که علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی ایجاد کرده و در مراحل پیشرفته تر ممکن است زائده های گوشتی از مقعد خارج شود. در این صورت نیاز است از درمانهای تهاجمی تری برای برطرف نمودن بیماری استفاده نمود.


پس از انجام این روش درمانی و در دوره نقاهت لازم است، بیمار نکاتی را رعایت نماید تا از این طریق بتواند نتیجه بهتری را از درمان کسب نماید و از عود مجدد بیماری جلوگیری نماید. رعایت این نکات می تواند به طی کردن راحت تر دوره نقاهت کمک نماید.

 

    درد بعد از هموروئیدکتومی

    احساس درد بعد از هموروئیدکتومی امری طبیعی محسوب می شود. برای تحمل این شرایط می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. برای این منظور معمولاً مصرف مسکن های تجویزی پزشک و نیز حمام سیتز توصیه می شود.

    حمام سیتز روشی کاربردی است که به منظور کاهش درد بیمار، تسریع روند درمان و ضدعفونی کردن زخم انجام می شود. حمام سیتز شامل قرار دادن کامل ناحیه کفل و لگن در آب نسبتاً گرم است. برای این منظور توصیه می شود، فرد برای مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در این آب بنشیند. برای تهیه حمام سیتز میتوانید از لگن حمام و یا لگن مخصوص حمام سیتز استفاده نمایید. به منظور افزایش تاثیرگذاری می توانید مقداری نمک اپسوم و یا جوش شیرین به آب حمام بیافزاید.

    یکی دیگر از روشهای کاهش درد استفاده از کمپرس سرد است. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را پیچیده شده در کیسه فریزر و حوله را برای چند دقیقه بر روی ناحیه مقعد قرار دهید. از تماس یخ با پوست مقعد اجتناب نمایید.

    یبوست بعد از هموروئیدکتومی

    یبوست یکی از علل اصلی ایجاد بیماری بواسیر یا هموروئید است، این شرایط می تواند در تشدید بیماری و نیز عود مجدد عارضه بعد از هموروئیدکتومی تاثیر گذاری باشد. در صورت ابتلا به یبوست در هر موقعیت از بیماری باید سریعاً برای درمان آن اقدام نمایید.

    برای درمان یبوست روشهای متعددی وجود دارد. بهترین روش مصرف فیبر کافی است. فیبر می تواند با افزایش حجم مدفوع به درمان سریع تر یبوست کمک نماید. برای این منظور می توانید مصرف انواع سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خود قرار دهید.

    در کنار مصرف فیبر، نوشیدن کافی آب و مایعات از طریق نمودن مدفوع به رفع یبوست کمک می نماید. هر فرد باید حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بنوشد. در صورتی که با رعایت نکات قبلی یبوست رفع نشود می توانید با  مشورت پزشک از ملین ها کمک بگیرید. ملین ها شامل داروهایی برای رفع یبوست هستند. البته ملین های طبیعی مانند پوسته اسفرزه یا پسلیوم نیز می تواند به درمان بیماری کمک نماید.

    عفونت بعد از هموروئیدکتومی

    یکی از مشکلات شایع بعد از هموروئیدکتومی، عفونت و التهاب زخم است که می تواند مشکلات دیگری را در پی داشته باشد. به منظور جلوگیری از عفونت پزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند که باید مطابق با نظر پزشک مصرف شوند. اما در کنار آنتی بیوتیک، می توانید از روشهای دیگری مانند حمام سیتز کمک بگیرید.

    همچنین رعایت بهداشت در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد، برای جلوگیری از این امر شستشوی مرتب ناحیه مقعد و خشک کردن آن با حوله نرم توصیه می شود. یکی دیگر از نکات تعویض مرتب پانسمان است که می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید.

    عود مجدد بعد از هموروئیدکتومی

    محافظت از زخم هموروئید بعد از هموروئیدکتومی اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا رعایت نکردن این نکات می تواند به عود مجدد بیماری بیانجامد. در اولین مرحله لازم است، بیمار از زخم مراقبت کرده تا فشار به آن وارد نشود. به طور مثال لازم است هنگام نشستن از بالش دوناتی شکل کمک بگیرد تا زخم تحت فشار نباشد.

    نشستن بعد از هموروئیدکتومی

    در مرحله بعدی لازم است بیماری از بروز یبوست جلوگیری نماید تا مانع عود مجدد بیماری شود، به همین منظور لازم است، بیمار فیبر کافی دریافت نماید و میزان مصرف مایعات و آب را افزایش دهد. به علاوه ورزش و تحرک حداقل برای ۳۰ دقیقه در روز می تواند از یبوست جلوگیری نماید. در مرحله آخر در صورتی که یبوست با روش های ذکر شده بهبود نیافت، لازم است از ملین های مخصوص برای درمان استفاده شود.

    بیشتر بخوانید:

    منبع: کلینیک نوین 

    • golnar jody
    • ۰
    • ۰

    درمان بواسیر یا هموروئید با استاپلر، مزایا و معایب این روش و مراقبت های بعد از آن

    استاپلر یا هموروئید پکسی (pph) یکی از روشهای درمان سرپایی این بیماری است. استاپلر در دسته روشهای کمتر تهاجمی درمان این بیماری قرار دارد و با استفاده از ابزاری مخصوص و تحت بی حسی انجام می شود.

    بیماری بواسیر یا هموروئید از مهمترین بیماریهای نشیمنگاهی است. این بیماری در اثر تورم و گشاد شدن عروق مقعدی ایجاد می شود. عامل بواسیر را می توان وارد آوردن فشار به مقعد در اثر عوامل مختلفی مانند یبوست، رابطه مقعدی،  فشار آوردن مقعد هنگام دفع و …. عنوان کنیم. درمان بواسیر بسته به نوع بیماری و شدت آن متفاوت است، درمان با استاپلر یکی از روش های درمان این بیماری است، که در ادامه به آن می پردازیم :

     

      استاپلر

      استاپلر

      استاپلر معمولاً در درمان هموروئیدهای داخلی درجه ۳ و ۴ با عود مکرر کاربرد دارد. در این روش که با استفاده از ابزاری مخصوص انجام می شود، در ابتدا عروق هموروئیدی به نقطه ای بالاتر منتقل می شوند و در مرحله بعد این عروق با استفاده کش بسته می شوند. با این روش خونرسانی به عروق متوقف می شود در نتیجه بافت از بین رفته و دفع می شود.

      این روش درمانی در مقایسه با جراحی محبوب تر است، زیرا دردسر کمتری داشته و بدون نیاز به تیغ جراحی انجام می شود.

      مزایای درمان با استاپلر

      از مزیت های استاپلر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

          • این روش سرپایی انجام می شود.
          • درد کم
          • بدون نیاز به بیهوشی
          • دوران نقاهت کوتاه مدت

      معایب استاپلر

      مهمترین عوارضی که ممکن است بعد از درمان با استاپلر ایجاد شود؛ عبارتند از :

          • خونریزی
          • بی اختیاری مقعد
          • آسیب دیدن دیواره مقعدی
          • عفونت
          • احساس ناکامل بودن دفع
          • مشکلات مربوط به اجابت مزاج
          • زخم مقعدی
          • واکنش به داروهای بی حسی

      به سبب بروز عوارض مختلف معمولاً درمان با استاپلر توصیه نمی شود. زیرا ممکن عوارض جبران ناپذیری مثل آسیب دائمی به مقعد را به همراه داشته باشد. این امر موجب می شود بیمار ملزم به جراحی کولوستومی و یا همان جراحی برداشت مقعد شود.

      با پیشرفت علم پزشکی، روش های بهتری نظیر لیزر درمانی جایگزین استاپلر شده که هیچ یک از مشکلات و عوارض درمان با استاپلر را به همراه ندارد. در ضمن این روش در مقایسه با جراحی نیز خطر عود مجدد بیشتری دارد.

      مراقبت های بعد از درمان با استاپلر

      رعایت این مراقبت ها می تواند ریسک ابتلا به عوارض درمان استاپلر را کاهش دهد. به علاوه این مراقبت ها می تواند از عود مجدد بیماری جلوگیری نماید. مراقبت های بعد از درمان بواسیر یا هموروئید با استاپلر به این شرح است:

        • دریافت فیبر کافی، مصرف فیبر میتواند به درمان یبوست کمک نماید. هر فردی به طور متوسط باید بین ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز دریافت نماید. برای دریافت فیبر می توانید از منابع فیبر یعنی انواع میوه ها و سبزیجات استفاده نمایید.
        • نوشیدن آب، مصرف کافی این عنصر حیاتی می تواند از طریق نرم نمودن مدفوع به درمان یبوست کمک نماید. میزان آب مورد نیاز در طول روز ۸ لیوان است.
        • تعویض مرتب پانسمان
        • رعایت بهداشت مقعد
        • اجتناب از نشستن بر روی سطوح سخت و کمک گرفتن از بالش دوناتی شکل برای نشستن
        • ورزش و فعالیت بدنی برای بهبود حرکات روده و درمان خشکی مزاج
        • رعایت بهداشت و شستشوی مقعد
        • حمام سیتز، این روش درمان شامل نشستن در آب گرم به مدت ۱۵ دقیقه است. حمام سیتز در بهبود حرکات روده و نیز کاهش درد موثر است.

      بیشتر بخوانید:

      منبع: کلینیک نوین 

       

      • golnar jody
      • ۰
      • ۰

      فیستول مقعدی بیماری دردناک و عفونی ناحیه مقعد است. این بیماری بر اثر پیشروی عفونت از داخل روده به سطح پوست ایجاد شده و مجرای غیر طبیعی میان پوست اطراف مقعد و کانال مقعد ایجاد می‌کند. عفونت درمان نشده یا آبسه با گذشت زمان نواحی اطراف خود را درگیر کرده و تا سطح پوست امتداد می یابد. این بیماری در دسته بیماری‌های مقعدی یا نشیمنگاهی دسته بندی می‌شود. فیستول مقعدی باید هر چه سریع تر درمان شود زیرا در غیر این صورت بیماری پیشرفت نموده و ممکن است عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

      علت فیستول مقعدی

      همان طور که اشاره کردیم فیستول مقعدی در اثر پیشرفت عفونت درمان نشده، ایجاد می شود. در بیشتر موارد عامل این بیماری آبسه هایی است که به طور کامل درمان نشده اند. فیستول مقعدی ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، این عوامل عبارتند از :

      • آبسه : مهمترین عامل فیستول، آبسه ها هستند. این ضایعات در اثر تجمع چرک در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود. آبسه ها علائمی از جمله تب، خستگی، احساس ناخوشی و تورم اطراف دهانه‌ی مقعد را به همراه دارند.
      • بیماری کرون : کرون یکی از انواع بیماری های التهابی روده بوده که نتیجه آن التهاب و عفونت روده است. کرون با علائمی مثل درد شکم، اسهال، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تهوع و استفراغ ظاهر می شود. این بیماری در 25% از موارد در فیستول مقعدی نقش دارد.
      • دیورتیکولیت : دیورتیکول ها کیسه هایی کوچکی هستند که بر روی سطح پوشش روده ایجاد می شوند. عفونت این کیسه باعث بیماری دیورتیکولیت می شود.
      • هیدرآدنیت چرکی : این عارضه نوعی بیماری پوستی نادر است که در آن غدد عرق دچار التهاب می شوند. در صورتی که بیماری به غدد درون مقعد کشیده شود، احتمال فیستول وجود دارد.
      • جراحی در نزدیکی مقعد : در برخی موارد در نتیجه جراحی، تخلیه آبسه و یا زایمان سخت، شکل سلولها تغییر کرده و فیستول ایجاد می شود.
      • عفونت هایی مانند سل، HIV و عفونت های منتقله از راه جنسی نظیر کلامیدیا یا سیفلیس
      • سرطان : با تغییر شکل سلولی و ایجاد تومور زمینه برای بروز فیستول مهیا می شود.

      علائم فیستول مقعدی

      مهمترین علائم فیستول مقعدی به این شرح است :

      • التهاب پوست اطراف مقعد در اثر عفونت
      • درد ثابت یا ضربان دار
      • خروج ترشحات بد بو و یا خونی از اطراف مقعد
      • آبسه مقعدی مکرر علاوه بر علت فیستول می تواند نشانه ای از آن نیز باشد.
      • بی اختیاری مدفوع
      • قابل رویت شدن سوراخ فیستول، این مرحله در صورت پیشرفته شدن بیماری و عدم درمان به موقع آن روی می دهد.

      تشخیص فیستول مقعدی

      این بیماری معمولاً نشانه های مشخصی داشته که موجب تسریع در تشخیص آن می شود. برای تشخیص معمولاً پزشک با بررسی علائم بیمار و معاینه بالینی به بررسی نشانه ها و علائم بیشتر می پردازد. اما ممکن است پزشک از معاینه انگشتی نیز برای بررسی های بیشتر استفاده نماید. معمولاً فشار دادن سر خارجی فیستول به مشاهده مجرای داخلی آن کمک می کند. در صورتی که پزشک به وجود این بیماری شک داشته باشد، برای بررسی های بیشتر و پیدا کردن دقیق مجرای از سایر روشها استفاده می نماید.

      • آنوسکوپ : آنوسکوپ جهت بررسی بیشتر داخل کانال مقعد کاربرد دارد.
      • فیستولوگرافی : این وسیله برای مشخص کردن موقعیت دقیق مجرای فیستول با استفاده از اشعه ایکس کاربرد دارد.
      • سیگموئیدوسکوپی : لوله ای باریک و دارای دوربین و نور است که به بررسی راست روده و مقعد کمک می کند.
      • MRI : با این روش می توان تمام بافت های بدن و نواحی آسیب دیده را مشاهده نمود.

      در مواردی ممکن است پزشک برای تشخیص علت فیستول از بررسی های آزمایشگاهی و کولونوسکوپی برای بررسی احتمال بیماری های گوارشی و عفونی نیز دیورتیکولیت، سرطان، التهاب روده و....استفاده نماید.

      درمان فیستول مقعدی

      روشهای متعددی برای درمان فیستول وجود دارد، که در ادامه به بررسی هریک عوارض و مزایای آنها می پردازیم و بهترین روش درمان فیستول را نیز معرفی می کنیم.

      درمان های سنتی و خانگی

      بسیاری از مبتلایان به این بیماری ها به سبب دلایلی مانند عوارض کمتر، هزینه پایین و یا ترس و نگرانی از انجام جراحی به روش های خانگی روی می آورند. لازم به ذکر است هیچ روش خانگی برای درمان قطعی و از بین بردن فیستول مقعدی وجود ندارد. انجام این درمان ها تنها باعث تاخیر درمان شده و بیماری را حادتر خواهد نمود. از همین روی لازم است، همراه با درمان های خانگی از روشهای پزشکی و تاثیرگذار تر استفاده نمایید.

      از مزیت درمان های خانگی می توانیم به هزینه کم و بدون عوارض بودن اشاره کنیم. البته استفاده از این درمان ها می تواند به برطرف نمودن عفونت، التهاب و درد حاصل از بیماری کمک نماید. برخی از روشهای درمان خانگی فیستول به این شرح است:

      • عسل : عسل خوراکی ضد التهاب و بسیار مفید است که به از بین بردن علائم و عفونت بیماری کمک می کند. برای مصرف عسل می توان آن را در آب جوش و یا چای حل کرده و میل کنید و یا با مخلوط نمودن مقدار مساوی از روغن زیتون و موم عسل برای پوشاندن زخم استفاده نمایید.
      • زردچوبه : این ادویه ماده ای ضد التهاب و آنتی بیوتیک قوی است که می تواند باکتریهای مضر را از بین ببرد. برای درمان فیستول با زردچوبه یک قاشق غذاخوری از آن را بو داده و با 300 میلی لیتر شیر خشک بدون چربی و دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. نوشیدن این معجون در از بین بردن علائم بیماری اثرگذار است.
      • پونه کوهی : این سبزی معطر دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی بوده و می تواند در از بین بردن عفونت و التهاب بیماری موثر باشد. همچنین مصرف پونه کوهی در درمان بیماری های مزمن گوارشی نیز مفید است. برای این منظور می توانید یک قاشق پونه کوهی را با 100 میلی لیتر آب مخلوط نموده و چندین مرتبه در روز از آن مصرف نمایید.
      • میخک : این ادویه به عنوان داروی ضد التهاب و ضد ویروس کاربرد دارد. همچنین میخک در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز اثرگذار است. برای این منظور می توانید نصف قاشق غذاخوری میخک خورد شده ( یا پودر میخک) را با چای زنجبیل مخلوط نموده و بعد از 5 دقیقه جوشیدن میل نمایید.

      علاوه بر روش های ذکر شده رعایت نکاتی مانند بهداشت و شستشوی مرتب مقعد، جلوگیری از یبوست با مصرف فیبر و آب کافی، حمام سیتز، استفاده از لباس های مناسب می تواند به رفع فیستول مقعدی کمک نماید.

      مصرف مسکن و آنتی بیوتیک می تواند به رفع عفونت و التهاب و درد بیماری کمک نماید اما بهتر است این داروها زیر نظر پزشک مصرف شوند.

      درمان جراحی

      درمان جراحی فیستول به منظور از بین بردن مجرای ایجاد شده انجام می شود. این روش درمان فیستول شامل تکنیک های مختلفی است که بسته به موقعیت زخم و شرایط بیماری انجام می شود. این تکنیک ها عبارتند از :

      • فیستولوتومی : این تکنیک پرکاربردترین روش درمان جراحی فیستول است، در این روش درمانی با استفاده از تیغ جراحی تمام مسیر فیستول برش داده می شود. با باز شدن زخم فیستول محتویات آن خارج شده و اجازه ترمیم از داخل به خارج داده می شود. پس از مدتی زخم شبیه به یک شیار شده و بعد از گذشت چند ماه محو می شود.
      • استن : تکنیک قدیمی شامل استفاده از موی اسب برای پر کردن مجرای ایجاد شده است. اما در حال حاضر از نخ بخیه و یا لوله باریک ویژه‌ی تخلیه استفاده می شود. شش الی دوازده هفته بعد لوله خارج شده و در صورت لزوم از عمل جراحی برای درمان استفاده می شود.
      • فلپ آدوانسمنت : این تکنیک جراحی فیستول برای فیستول های پیچیده تر و یا افراد در معرض بی اختیاری کاربرد دارد. در این روش برای ترمیم زخم از بافت رکتوم و یا روده استفاده می شود.
      • پلاگین : این تکنیک نیز برای بیمارانی با فیستول های پیچیده تر کاربرد دارد. در این روش پلاگین ساخته شده از بافت روده به سر خروجی فیستول بخیه زده می شود. بافت جدید در اطراف پلاگین رشد می نماید.

      تکنیک های جراحی میزان تاثیرپذیری مختلفی دارند و دارای عوارض مخصوص به خود هستند. انجام جراحی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد زیرا جراحی دارای مشکلاتی مانند بستری شدن در بیمارستان، دوره نقاهت طولانی مدت، تحمل عوارض داروی بیهوشی، درد، خونریزی است.

      معمولاً بعد از انجام جراحی پزشک مراقبت های خاصی را توصیه می کند، رعایت این مراقبت ها می تواند به تسریع در روند درمان و نیز نتیجه گیری از درمان موثر باشد. این مراقبت ها شامل مصرف داروها، تعویض پانسمان، مراقبت از زخم و رعایت بهداشت می شود.

      099

      بهترین روش درمان فیستول مقعدی

      بهترین و قطعی ترین درمان توصیه شده برای بهبود فیستول مقعدی لیزر درمانی است، لیزر می تواند به بهبود سریع تر بیماری کمک نماید. برای این منظور از اشعه لیزر برای برش مجرای فیستول استفاده می شود، سپس محتویات زخم تخلیه می شود. در مرحله آخر بسته به نوع فیستول ممکن است زخم بخیه زده شده و یا رها شود.

      دوره نقاهت این روش کوتاه مدت از جراحی است. برخی از مزیت های درمان فیستول با لیزر  عبارتند از :

      • لیزر روش قطعی و بی بازگشت برای درمان فیستول است.
      • لیزر به صورت سرپایی انجام شده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان را ندارد.
      • لیزر روند درمان را سریع تر کرده و زخم در کوتاه ترین زمان ممکن بهبود می یابد.
      • معمولاً زخم لیزر نیازی به تعویض پانسمان ندارد.
      • این روش درمانی بدون درد و یا خونریزی انجام می شود.
      • لیزر نیازی به تحمل عوارض داروی بیهوشی ندارد.

       

      منبع: ایلنا

      • golnar jody
      • ۰
      • ۰

      هموروئیدکتومی یکی از روشهای جراحی و تهاجمی درمان بیماری بواسیر یا هموروئید است. بیماری بواسیر به تورم و گشاد شدن عروق مقعدی اطلاق می شود. این بیماری می تواند علائمی از جمله درد، سوزش، خارش، زائده های بیرون زده از مقعد، خونریزی و … را ایجاد نماید.


      هموروئیدکتومی می تواند در درمان بواسیر های درجه ۳ و ۴ که موجب بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد شده است، کاربرد داشته باشد. هموروئیدکتومی می تواند به عنوان درمان قطعی کاربرد داشته باشد. اما این روش درمان همراه با عوارض و مشکلات خاص خود است. پس لازم است قبل از انجام هموروئیدکتومی به طور کامل با این روش آشنایی یابید.

      ادامه مطلب 

       

      • ۰
      • ۰

      به گزارش جهان نیوز، بیماری های هموروئید و کیست مویی از بیماری های شایع ناحیه مقعد هستند که اغلب ناشی از سبک زندگی غلط پدید آمده اند و با استفاده از روش های نوین به راحتی قابل درمان هستند.

      وجه مشترک این بیماری ها عامل اصلی به وجود آورنده آنها یعنی کم تحرکی است. در هر دوی این عارضه ها ناحیه ی مقعد درگیر بیماری است. اگر شما نیز دچار هموروئید (بواسیر) و یا کیست مویی هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید، تا با روش نوین درمان این بیماری ها بدون درد و خونریزی آشنا شوید.
       
      هموروئید (بواسیر) چیست ؟
      هموروئید یا همان بواسیر شایع ترین بیماری مقعدی است که از هر دو نفر یک نفر را درگیر می کند، پس شیوع و گسترش بالایی دارد و تنها با یک غفلت امکان درگیری با آن وجود دارد. از طرفی بواسیر اغلب بزرگسالان را درگیر می کند ولی امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد.

      اما بواسیر چیست ؟ بواسیر عارضه ای است، در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد می شود و درد و خونریزی را به همراه خواهد داشت. بالشتک های هموروئیدی در مقعد به عمل دفع کمک ویژه ای می کنند، در صورتی که این بالشتک ها به هر دلیلی آسیب ببینند، بیماری بواسیر ایجاد می شود.

      این بیماری را می توان با تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد تشخیص داد. همچنین وجود زائده های گوشتی خارج شده از مقعد نیز از دیگر نشانه های بروز بیماری است. احتمال بروز بواسیر در زنان بیشتر از مردان است.
       

      علت بواسیر
      بواسیر در اثر وارد آمدن فشار به عروق مقعدی ایجاد می شود. این فشار و آسیب می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. که شایع ترین آنها یبوست است. از دیگر عوامل ایجاد کننده بواسیر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
      زایمان یا بارداری
      یبوست و اسهال مزمن
      کم تحرکی و یکجا نشستن به مدت طولانی
      استعمال سیگار و الکل
      افزایش فشار درون‌شکمی
      علائم بواسیر
      مهمترین علائم بواسیر به این شرح است:
      درد مقعد
      خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
      خارش و سوزش مقعد
      زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد
      خروج ترشحات لزج
      حس ناکامل بودن دفع
      درمان بواسیر  یا هموروئید
      بواسیر از بیماری هایی که در صورت رسیدگی فوری درمان های پیچیده ای نیاز نداشته و با درمان های خانگی و دارویی قابل رفع و درمان است. از آنجایی که بواسیر یا هموروئید در اغلب موارد در اثر یبوست ایجاد می شود، استفاده از راهکارهایی مثل مصرف ملین، غذاهای پرفیبر و آب کافی می تواند به درمان کمک ویژه ای نماید. در ضمن استفاده از روش هایی مانند حمام سیتز، کیسه آب گرم و .. می تواند جهت درمان بواسیر یا هموروئید و کاهش التهاب و سایر علائم این بیماری اثرگذار باشد.

      در برخی موارد می توان با مشورت پزشک از داروهایی مانند پمادها و شیاف های مخصوص هموروئید مانند شیاف آنتی هموروئید برای کاهش درد، التهاب و عفونت استفاده نمود. در برخی موارد این داروها به طور کامل مشکل را رفع می نمایند. اما در صورتی که پس از طی 7 روز مصرف دارو و روش های ذکر شده نتوانستد علائم را رفع کنند، لازم است مصرف دارو را قطع نموده و برای انجام روش های پزشکی تاثیرگذار تر با پزشک مشورت کنید.

      از دیگر روش های پزشکی درمان بواسیر می توانیم به درمان بواسیر با رابربند (بستن کش لاستیکی به هموروئید که همراه با درد بسیاری است)، اسکلروتراپی (تزریق ماده ای مخصوص با هموروئید با تاثیر گذاری کم) و جراحی(استفاده از تیغ جراحی برای برداشتن هموروئید همراه با نقاهت طولانی و درد و خونریزی شدید.) اشاره کنیم.

      اما هیچ یک از روش های ذکر شده درمان قطعی و بهترین روش درمان بواسیر شناخته نمی شوند. از معایب این روش ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
      درد بسیار زیاد و غیر قابل تحمل
      از دست دادن مقدار زیادی خون که ممکن است زمینه آنمی (کم خونی) را فراهم کند.
      بستری شدن در بیمارستان
      تحمل عوارض داروی بیهوشی
      احتمال ابتلا به سایر عفونت ها در بیمارستان
      طی کردن دوران نقاهت طولانی مدت
      قطعی نبودن روش درمانی
      به جای ماندن اسکار حاصل از جراحی
      کیست مویی چیست ؟
      کیست مویی با نام علمی سینوس پیلونیدال شناخته می شود. کیست مویی همان طور که از نام آن نیز مشخص است، به ایجاد کیست حاوی مو بر روی پوست اطلاق می شود. کیست مویی به شکل حفره هایی بر روی پوست در نواحی زیر کمر و بین کفل ها نمایان می شود.

      این بیماری به شدت عفونی است و باید هرچه سریع تر درمان شود. بی توجهی به درمان کیست و یا تاخیر در فرآیند درمان موجب گسترش عفونت شده که این امر می تواند فرآیند درمان را با اختلال مواجه کرده و مشکل سازد. علت اصلی ایجاد این بیماری برگشت مو به داخل پوست است که موجب عفونت و التهاب پوست می شود.

      این بیماری ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما امکان بروز آن در جوانان و مردانی با موهای ضخیم بسیار بیشتر است. معمولاً هر چند مدت یکبار عفونت کیست مویی به سطح پوست منتقل شده و تخلیه می شود، اما در صورتی که سوراخ های سطحی پوست بسته شوند، ترشحات تجمع کرده و منجر به بروز آبسه می شود.
       
      علت کیست مویی

      علت دقیقی را نمی توان برای ایجاد کیست مویی عنوان نمود، اما مجموعه ای از عوامل در به وجود آمدن کیست مویی نقش دارند. برخی از مهمترین علل ایجاد کیست مویی به این شرح است :
      ژنتیک و سابقه خانوادگی ابتلا به آن
      زیاد نشستن و نداشتن تحرک کافی
      موهای ضخیم و زیاد
      استفاده مداوم از لباس های تنگ با الیاف غیر طبیعی
      آسیب دیدن ناحیه کفل یا خارش مداوم آن
      علائم کیست مویی
      مهمترین علائم کیست مویی به این شرح است:
      ترشحات عفونی و بدبو
      مشاهده منافذ بر روی پوست
      التهاب و تورم ناحیه درگیر
      درمان کیست مویی
      همان طور که ذکر کردیم کیست مویی بیماری عفونی و به شدت آزار دهنده ای است، که باید هر چه سریع تر درمان شود، زیرا تعلل در درمان می تواند علائم بیماری را تشدید نموده و سبب گسترش عفونت شود. همچنین ممکن است در اثر بی توجهی به درمان زمینه برای ایجاد نوعی سرطان پوست بدخیم فراهم شود.

      توجه داشته باشید که کیست مویی به هیچ وجه با استفاده از درمان هایی دارویی و گیاهی قابل رفع و درمان نبوده پس به تبلیغات غلط در این زمینه توجه نداشته باشید و تنها از درمان های تهاجمی برای درمان استفاده نمایید. البته درمان کیست مویی به روش دارویی می تواند در کاهش التهاب و عفونت تاثیرگذار باشد و معمولاً پزشکان مصرف دارو قبل از جراحی را توصیه می کنند، زیرا کاهش عفونت می تواند به سرعت بخشیدن درمان کمک نماید.

      روش درمانی که تا گذشته ای نچندان دور برای درمان کیست مویی توصیه میشد، استفاده از جراحی بود. جراحی کیست مویی شامل تخلیه سینوس است که به دو روش باز و بسته انجام می پذیرفت. در روش باز پس از تخلیه از بخیه برای بستن زخم استفاده نمیشود، این روش احتمال عفونت را به شدت افزایش می دهد.

      در روش بسته پس از تخلیه سینوس زخم با استفاده از بخیه بسته می شود، اما این روش معمولاً در درمان ناموفق عمل می کند. امروزه به سبب مشکل عمده ای که پس از جراحی ایجاد می شود، کمتر از این روش برای درمان استفاده می شود. از مشکلات و عوارض جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم.
      تخلیه کیست مویی بی شک درد و خونریزی بسیاری را به همراه دارد.
      جراحی کیست نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن، دوره نقاهت طولانی مدت دارد.
      ممکن است عمل کیست نتیجه دلخواه را نداشته باشد.
      تحمل عوارض داروی بیهوشی
      به جای ماندن اسکاری ناخوشایند از زخم کیست مویی
      در این روش جراحی به خصوص در روش باز، ریسک عفونت و ابتلا به سایر بیماری ها بسیار زیاد است.

      بهترین روش درمان کیست مویی و هموروئید
      تا اینجا به معرفی روش های درمانی مختلف و عوارض و مشکلات آنها پرداختیم و مشاهده کردیم که هیچ یک از آنها نه تنها درمان قطعی نبودند بلکه مشکلات و عوارض بسیاری را به همراه داشتند و طبعاً قرار گرفتن در معرض تیغ جراحی برای هیچ کس خوشایند نیست. بهترین روش درمانی نوین برای درمان بیماری های کیست مویی و هموروئید لیزر درمانی این بیماری ها است. لیزر شامل استفاده از اشعه مادون قرمز برای برطرف نمودن عفونت و برداشتن ناحیه بیمار است.

      لیزر درمان قطعی و بدون بازگشت بیماری هایی نظیر کیست مویی و لیزر است زیرا که با استفاده از لیزر تمامی عفونت ایجاد شده از بین می رود و بیماری از ریشه درمان می شود.

      استفاده از لیزر به سبب ترمیم عروق خونی و عصبی موجب می شود، بیمار درد یا خونریزی را تجربه نکند. از دیگر ویژگی های لیزر درمانی می توانیم به عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان اشاره کنیم. زیرا این روش تنها در کمتر از نیم ساعت و در مطب پزشک انجام می شود. همچنین استفاده از لیزر نیازی به دوره نقاهت نداشته و بیمار می تواند پس از انجام آن به زندگی عادی و یا محیط کار بازگردد.

      یکی از خصوصیات لیزر که برای خانم ها حائز اهمیت است، به جای نماندن اسکار و جای زخم حاصل از جراحی است. زیرا لیزر پوست شما را خراش نداده و موجب نازیبایی پوست نمی شود. استفاده از لیزر محدودیت سنی و جنسیتی نداشته و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

      منبع: http://www.jahannews.com/news/699682/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1

      • golnar jody
      • ۰
      • ۰

      به طور کلی عامل این بیماری اعمال فشار به این عروق در اثر عوامل مختلفی است. بواسیر در دو نوع داخلی و خارجی یافت می شود که در نوع اول عروق داخل مقعد و در نوع دوم عروق خارج مقعد درگیر بیماری می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این بیماری و معرفی بهترین راهکار برای درمان آن می پردازیم :

       

       

       

      علت بواسیر یا هموروئید 

      علت بواسیر یا هموروئید  پاره شدن بالشتک های هموروئیدی در اثر اعمال فشار به این عروق است. از مواردی که فشار وارده بر ناحیه مقعد را افزایش می دهند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

      • یبوست و اسهال مداوم و مزمن
      • زایمان
      • بارداری
      • جابه جایی اشیاء سنگین
      • مصرف مداوم ملین
      • نشستن به مدت طولانی
      • وارد کردن فشار در توالت
      • رابطه جنسی مقعدی

      علائم بواسیر یا هموروئید

      علائم بواسیر یا هموروئید معمولاً در همه افراد مشاهده می شود، البته ممکن است برخی افراد تمامی این علائم را تجربه نکنند. علائم بسته به نوع بواسیر و درجه آن متفاوت است از همین روی قبل از معرفی علائم به تشریح انواع و درجات مختلف بواسیر می پردازیم :

      انواع بواسیر یا هموروئید

      • بواسیر داخلی : در این نوع بواسیر عروق داخلی مجرای مقعد متورم می شوند. به همین جهت بیمار معمولاً درد کمتری را تجربه می کند، اما به سبب آسیب این عروق در اثر عبور مدفوع سخت، سطح آنها آسیب دیده و دچار خونریزی می شوند. به همین دلیل بیمار مبتلا به بواسیر نوع داخلی، خونریزی از مقعد و یا خون در مدفوع را تجربه می کنند.
      • بواسیر خارجی :در بواسیر نوع خارجی عروق در خارج مقعد درگیر بیماری می شوند. در این مورد بیمار درد بسیار زیادی را تجربه می کند و خونریزی معمولاً کمتر است و اگر فرد دچار خونریزی شود، رنگ آن قرمز روشن است.

       

      بواسیر نوع داخلی در 4 درجه مختلف ظاهر می شود :

      • درجه اول : عروق دچار افتادگی شده و داخل مجرای مقعد قرار می گیرد. از همین روی فرد حتی پس از اجابت مزاج نیز احساس نیاز به دفع دارد.
      • درجه دوم : در این مورد عروق دچار افتادگی شده اند و از مقعد خارج می شوند. اما پس از اجابت مزاج خود به خود به داخل باز می گردند.
      • درجه سوم : در بواسیر درجه سه عروق خارج شده از مقعد تنها با اعمال فشار دست به داخل باز می گردد.
      • درجه چهارم : در این نوع بواسیر عروق خارج شده حتی با فشار دست نیز به داخل باز نمی گردد.

       

      به این ترتیب مهمترین نشانه های بواسیر یا هموروئید به این شرح است :

      • درد
      • سوزش
      • خارش
      • خون در مدفوع
      • خونریزی از مقعد
      • زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد
      • خروج ترشحات

      تشخیص بواسیر یا هموروئید

      برای تشخیص معمولاً می توان با پزشک عمومی و یا متخصص گوارش مشورت نمود. تشخیص از بررسی علائم بیماری و نیز معاینه فیزیکی و انگشتی شروع می شود. در مراحل بعدی ممکن است، پزشک از روش های دیگری برای تشخیص دقیق تر عارضه استفاده نماید. این روشها عبارتند از:

      • معاینه انگشتی : در این روش پزشک با انگشت آغشته به ژل درون مقعد را معاینه می کند.
      • کونولوسکوپی : در این روش پزشک از یک لوله کوچک، قابل انعطاف و متصل به دوربین برای مشاهده کولون استفاده می نماید.
      • سیگموئیدوسکوپی : این روش مشابه کونولوسکوپی است، با این تفاوت که در معاینه تنها قسمت انتهایی روده مورد توجه و معاینه قرار می گیرد.

      درمان بواسیر یا هموروئید

      بواسیر مشکل شایعی است اما غالبا ً درمان مشکلی ندارد. زیرا به جز در موارد حاد با استفاده از درمان های خانگی قابل رفع و درمان است. درمان این بیماری بسته به درجات این بیماری متفاوت است.

      درمانهای خانگی بواسیر یا هموروئید

      مراقبت های خانگی بواسیر در مراحل ابتدایی این عارضه به رفع آن کمک می نماید. این روشهای خانگی شامل رعایت نکاتی است که در برطرف نمودن علائم بیماری موثر است. برخی از مهمترین درمان های خانگی که برای درمان بواسیر توصیه می شود، به این شرح است:

      • حمام سیتز : حمام سیتز یا نشیمن شامل قرار دادن ناحیه کفل و لگن در آب نسبتاً گرم است، که به رفع علائم بیماری کمک می نماید. استفاده از حمام سیتز در برطرف نمودن درد، سوزش، خارش و نیز بهبود حرکات روده ای موثر است. برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید به آب مقداری  نمک اپسوم، جوش شیرین و ... بیافزایید.

       

       

       

      • مصرف فیبر : از آنجایی که یکی از علل اصلی بواسیر یبوست است، باید در ابتدا علت اصلی را رفع نمود. برای درمان یبوست مصرف فیبر توصیه می شود. فیبر ماده ای مغذی است که در روده هضم نمیشود، در نتیجه تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد و در درمان یبوست موثر است. برای رفع یبوست می توانید مصرف انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
      • مصرف کافی مایعات : مصرف مایعات به خصوص آب در هیدراته نگه داشتن بدن و نرم نمودن مدفوع اثرگذار است.
      • ورزش : فعالیت بدنی کافی به درمان بواسیر کمک می کند. همچنین ورزش در برطرف نمودن یبوست و بهبود حرکات روده نیز اثرگذار است.
      • مصرف ملین ها : در صورتی که یبوست با استفاده از فیبر بهبود نیافت مصرف موقت ملین ها توصیه می شود.
      • کمپرس یخ : سرد نمودن ناحیه مورد نظر می تواند به کاهش درد بیماری کمک کند. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی مقعد خودداری نمایید.
      • پماد آنتی هموروئید : استفاده از این پماد با دارا بودن خاصیت قابض و مسکن به رفع علائم بیماری کمک نموده و در درمان عارضه نیز موثر است.

       

      درمان های پزشکی

      در صورتی که بواسیر پس از طی یک هفته با استفاده از درمان های خانگی بهبود نیافت؛ بهتر است از درمان های پزشکی و تهاجمی تر برای رفع بیماری استفاده نمایید. برخی درمان های پزشکی مناسب برای درمان بواسیر به این شرح است:

      رابربند

      رابربند یکی از روشهای پرکاربرد درمان بواسیر در گذشته بود. این روش شامل قرار دادن کش لاستیکی مستحکمی به دور بواسیر است که میتواند با قطع جریان خونرسانی به بافت هموروئیدی موجب خشک آن شده و به درمان آن کمک نماید. درمان رابربند به شدت دردناک بوده که تحمل آن را مشکل می کند. به علاوه این درمان ممکن است، نتیجه دلخواه را نداشته باشد و همراه با ریسک عود مجدد بیماری باشد.

       

       

       

      اسکلروتراپی

      اسکلروتراپی روشی ساده و پرکاربرد برای درمان بواسیر و در کل عروق واریسی شده است. این درمان شامل تزریق ماده ای مخصوص به عروق است که در برطرف نمودن بیماری موثر است. اسکلروتراپی روشی سرپایی و ایمن و کم تهاجمی تر است که جایگزین بهتری برای عمل جراحی است. در طی این روش ماده ای به نام اسکلروزان به عروق متورم تزریق می شود، این عمل موجب چسبندگی دیواره این عروق شده و در برطرف نمودن عروق هموروئیدی موثر است. این روش درمانی درد و خونریزی کمتری دارد اما از آنجایی که درمان قطعی محسوب نمی شود، نمی توان از آن به عنوان بهترین روش درمانی یاد کرد.

       

       

       

      درمان جراحی

      جراحی روش منسوخ شده درمان بواسیر است. جراحی یا همان هموروئید کتومی شامل استفاده از تیغ جراحی برای برداشت بافت هموروئیدی است. روش جراحی نیاز به بستری قبل از عمل جراحی و طی دوران نقاهت دارد. همچنین عمل جراحی همراه با درد و خونریزی بسیاری است که می تواند برای بیمار آزار دهنده باشد. و اما شاید مهمترین عیب این روش درمانی قطعی نبودن آن است زیرا پس از جراحی احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد.

      درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

      بهترین و قطعی ترین روش درمان بواسیر استفاده از لیزر درمانی است که در طی آن از اشعه مادون قرمز برای خشک کردن بافت های هموروئیدی استفاده می شود. درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر نه تنها درد و خونریزی ندارد بلکه عروق خونی و اعصاب در طی درمان ترمیم می شوند، و می تواند از درد و خونریزی حاصل از بیماری نیز جلوگیری نماید. به علاوه لیزر به صورت سرپایی، در مطب پزشک و در کمتر از یک ساعت انجام شده و مانع از اتلاف وقت می شود. اما یکی از بهترین خصوصیات این روش درمانی قطعی بودن آن است که از بازگشت دوباره عارضه جلوگیری به عمل می آید.

       

       

       

      پیشگیری از بواسیر یا هموروئید

      خوشبختانه بواسیر از جمله بیماری هایی است که با رعایت چند نکته ساده و قابل پیشگیری است، این نکات عبارتند از :

      • مصرف کافی فیبر
      • ورزش و فعالیت بدنی
      • نوشیدن آب
      • پرهیز از جا به جایی اجسام سنگین
      • خودداری از رابطه جنسی مقعدی
      • درمان یبوست
      • پرهیز از زور زدن در توالت
      • رعایت بهداشت فردی
      • پرهیز از زیاده روی در مصرف ملین ها

       

      منبع : http://www.rajanews.com/node/326164

       

      • golnar jody
      • ۱
      • ۰

      انواع مختلفی از ملین ها وجود دارد که به صورت قرص ها، کپسول ها و مایعات مصرف می شوند. شیاف ها؛ و تنقیه نیز از دیگر روش های مصرف ملین است

       

       

      از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید ممکن است نیاز به ملین داشته باشید؟ میلیون ها انسان هر روزه با علائم یبوست مثل مدفوع سخت، احساس انسداد یا تخلیه ناقص و کمتر از سه حرکت روده در هفته دست و پنجه نرم می کنند. ملین ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به افزایش تحرک روده، حجم مدفوع و  تکرار آن کمک می کنند، بنابراین موقتاً یبوست را تسکین می دهد. اما در صورت استفاده بیش از حد از ملین ها، آنها می توانند مشکلاتی از جمله یبوست مزمن را ایجاد کنند. یک رژیم غذایی سالم پر از میوه، سبزیجات و محصولات غلات کامل. ورزش منظم؛ و نوشیدن حداقل هشت فنجان آب در روز می تواند به جلوگیری از یبوست در بیشتر افراد کمک کند.  با این حال هنوز هم در 85٪ از موارد مراجعه به پزشک برای درمان یبوست از داروی مسهل می شود. بنابراین مهم است که بدانیم ملین ها چگونه کار می کنند و چگونه می توان از آنها به صورت ایمن استفاده کرد.

       

      انواع ملین ها

      انواع مختلفی از ملین ها وجود دارد که به صورت قرص ها، کپسول ها و مایعات مصرف می شوند. شیاف ها؛ و تنقیه نیز از دیگر روش های مصرف ملین است. هر نوع ملین مزایای و عوارض جانبی خاص خود را دارد. اگرچه استفاده از شیاف یا تنقیه به اندازه بلعیدن یک قرص راحت نیست، اما این ملین هایی که از مقعد وارد می شوند، سریعتر عمل می کنند.

       

      فیبر

      فیبر مسهلی است که اکثر پزشکان برای یبوست طبیعی و کم تحرکی روده توصیه می کنند. فیبر به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل (به خصوص سبوس گندم) موجود است.  فیبر با افزایش مقدار آب و حجم مدفوع به برطرف کردن یبوست و حرکت سریع آن در روده بزرگ کمک می کند. هنگام مصرف مکمل های فیبر، نوشیدن آب کافی برای به حداقل رساندن احتمال نفخ و انسداد احتمالی ضروری است.

      در صورت افزایش عمده مصرف فیبر  و قرار دادن آن در رژیم غذایی ممکن است عوارض جانبی مانند گرفتگی شکم، نفخ یا گاز در شکم ایجاد شود.در نتیجه بهتر است، به تدریج میزان فیبر مصرفی را افزایش دهید. همچنین فیبر می تواند باعث کاهش جذب برخی از داروها در بدن شود، بنابراین همیشه داروهای خود را حداقل یک ساعت قبل، یا دو ساعت بعد از مصرف فیبر مصرف کنید.

      ملین های روان کننده

      همانطور که از این نام این دارو پیداست، ملین های روان کننده مدفوع را لغزنده می کنند. روغن معدنی موجود در این محصولات یک لایه نرم و صاف به دیواره های روده می افزاید و از خشک شدن مدفوع جلوگیری می کند. اگرچه این دارو بسیار مؤثر است، اما از ملین های روان کننده به عنوان درمانی کوتاه مدت برای یبوست استفاده می شود. زیرا مصرف یک دوره طولانی از این دارو، موجب جذب ویتامین های محلول در چربی از روده شده و جذب داروهای تجویزی را کاهش می دهد. همزمان با مصرف سایر داروها یا مکمل ها از ملین های روان کننده استفاده نکنید.

      ملین کننده های نرم کننده مدفوع

      ملین کننده های نرم کننده حاوی دکوزات (نرم کننده مدفوع) هستند. اگرچه مدت زمان تاثیر ملین یک هفته یا بیشتر است، اما اغلب برای دوره بهبودی پس از عمل جراحی، زنانی که به تازگی زایمان کرده اند و یا افراد مبتلا به بواسیر مفید است.

      ملین های اسمزی

      این ملین وظیفه نرم کردن مدفوع را دارد. مصرف این ملین موجب می شود، مایعات بدن به داخل روده کشیده شوند. آب بیشتر در روده باعث نرم تر شدن مدفوع می شود که عبور آن را از مقعد آسان تر می کند. بهتر است همراه با مصرف ملین های اسمزی مقدار زیادی آب نوشیده شود. زیرا آب موجب افزایش تاثیرگذاری ملین شده و نفخ را کاهش میدهد.

      داروهای مسهل نسخه

      داروهای مسهل با افزایش مقدار آب داخل روده و افزایش حرکت دستگاه گوارش، قوام مدفوع را تغییر می دهند. این دارو مناسب افرادی است که از یبوست مزمن و سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست رنج می برند. مصرف این دارو برای بیماران زیر شش سال توصیه نمی شود. اگرچه این دارو در بهبود عملکرد منظم روده مؤثر است، اما خطر ابتلا به اسهال را به همراه دارد و ممکن است موجب کم آبی شدید بدن در کودکان شود.

      ملین تحریک کننده

      اگر وضعیت اضطراری داشته باشید و به رفع سریع یبوست احتیاج دارید، مسهل کننده های محرک سریعاً این کار را انجام می دهند. این نوع ملین ها با تحریک پوشش روده کار می کنند و از این طریق عبور مدفوع از طریق روده بزرگ را تسریع می کنند. ملین های محرک همچنین باعث افزایش هیدراتاسیون مدفوع می شوند. برخی از ملین های تحریک کننده معروف شامل Correctol ، Dulcolax ، Ex-Lax ، Feen-a-Mint و Senokot است. آلو (آلو خشک) نیز یک محرک موثر کولون است و طعم خوبی نیز دارد.

      توجه: از ملین های محرک، روزانه یا به طور مرتب استفاده نکنید. این نوع ملین ممکن است توانایی طبیعی بدن در دفع مدفوع و ایجاد وابستگی ملین را تضعیف کند. همچنین: ملین های محرک ممکن است باعث گرفتگی و اسهال شوند.

      نکات ضروری

      قبل از مصرف ملین ها نکات زیر را به یاد داشته باشید :

       

      • برای منظم شدن حرکات روده، ابتدا از فیبر استفاده کنید.
      • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
      • هنگام استفاده از ملین ها بدن را در حالت هیدراته نگه دارید.
      •  از استفاده مکرر از ملین های محرک خودداری کنید. برخی از این ملین ها می توانند توانایی بدن در جذب ویتامین D و کلسیم را محدود کنند.
      • اگر مشکل شما در مورد یبوست ادامه دارد ، به پزشک خود مراجعه کنید. یبوست ممکن است علامتی هشدار دهنده برای یک مشکل جدی تر از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت یا کم کاری تیروئید باشد.

      ملین های طبیعی

      ملین طبیعی

      ملین های طبیعی به حفظ حرکات منظم روده کمک می کنند. به دلیل اثرات مثبت آنها بر بدن، ملین ها می توانند به رفع یبوست و بهبود حرکات منظم روده کمک کنند. بسیاری از ملین های طبیعی وجود دارند، که می توانند به اندازه داروها در جلوگیری از یبوست مؤثر باشند. برخی از مهمترین ملین های طبیعی به این شرح است:

       

      • دانه چیا
      • انواع توت ها
      • حبوبات
      • بذرکتان
      • روغن کرچک
      • سبزیجات سبز
      • سیب
      • روغن زیتون
      • ریواس
      •  آلوئه ورا
      • سبوس جو دوسر
      • کیوی
      • سیترات منیزیم
      • قهوه
      • پیسلیوم
      • منبع: ونک لیزر
      • golnar jody
      • ۱
      • ۰

      خون در ادرار در پزشکی به عنوان هماچوری شناخته می شود و معمولاً وضعیتی اورژانسی به شمار نمی رود. اما از آنجا که خون در ادرار می تواند نشانه بیماری های جدی تر باشد، نباید از آن چشم پوشی کرد. کلیه موارد هماچوری باید توسط پزشک ارزیابی شود. هیچ درمان خاصی برای هماچوری وجود ندارد، زیرا این وضعیت علامتی از بیماری است ولی در عوض، باید علت اصلی چنین وضعیتی کشف شود.

      • علت خون در ادرار
      • علائم همراه هماچوری
      • تشخیص هماچوری (خون در ادرار)
      • درمان خون در ادرار
      • علت خون در ادرار

        خون در ادرار می تواند ناشی از کلیه ها، باشد. همچنین می تواند از سایر قسمت های دستگاه ادراری نشات گیرد. برخی دیگر از این قسمت ها عبارتند از :

      • مجرای ادرار (لوله هایی که کلیه را به مثانه متصل می کند.)
      •  
      • مثانه ( بخشی از بدن که ادرار در آن ذخیره می شود)
      •  
      • مجرای ادرار (لوله ای از مثانه به بیرون بدن)
      • از بیماری هایی که موجب خون در ادرار می شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

      • عفونت مثانه یا کلیه
      • سنگ مثانه یا کلیه
      • برخی از بیماری های کلیوی مانند التهاب در سیستم فیلتر کلیه ها (گلومرولونفریت)
      • پروستات بزرگ شده (هایپرپلازی خوش خیم پروستات) یا سرطان پروستات
      • بیماریهای ارثی مانند کم خونی سلول داسی شکل
      • بیماری کلیوی کیستیک
      • مصرف برخی داروهای خاص مانند آسپرین، پنی سیلین، هپارین، سیکلوفسفامید و فنازوپیریدین
      • تومور در مثانه ، کلیه یا پروستات
      • آسیب کلیه در اثر تصادف یا ورزش
      • ورزش شدید
      • بعضی اوقات، آنچه در ادرار، خون به نظر می رسد در واقع رنگدانه قرمز از منابع دیگر مانند رنگهای غذایی، داروها مانند چغندر است. پزشکان از این علت به عنوان “بوتریا” یاد می کنند.
      • علت خون در ادرار زنان

        هماچوری معمولاً زمانی اتفاق بیفتد که بخشی از مجاری ادراری، شامل کلیه ها، مثانه و مجرای ادرار آسیب ببیند یا تحریک شود. با این حال ، خونی که در ادرار ظاهر می شود، همیشه از مجاری ادراری سرچشمه نمی گیرد. در خانمها، ممکن است خون از مهبل (واژن) ، دهانه رحم یا رحم ، در ادرار ظاهر شود. علل خون در ادرار در زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

      • عفونت ادراری : به دلیل قرار گرفتن مجرای ادرار زنان در نزدیکی مقعد شانس ابتلا به عفونتهای ادراری (UTI) در آنان بیشتر است. حداقل ۴۰-۶۰٪ از خانمها UTI را در طول زندگی خود تجربه می کنند. UTI هنگامی رخ می دهد که باکتری های روده وارد مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند.) شوند. UTI می تواند تا مجرای ادرار حرکت کرده و مجرای ادرار، کلیه یا مثانه را آلوده کند. سایر علائم UTI می تواند شامل ادرار دردناک،ادرار کدر و خون در ادرار باشد.
      • آندومتریوز: خون در ادرار که همراه با درد شدید کمر است، ممکن است نشان دهنده آندومتریوز باشد. آندومتریو یک بیماری شایع بهداشتی است که در بیش از ۱۱٪ زنان بزرگسال رخ می دهد. آندومتریوز هنگامی رخ می دهد که بافتی مشابه آندومتر( پوشش رحم) در مناطقی از بدن خارج از رحم رشد می کند. اگرچه آندومتریوز می تواند بر روی هر بخشی از بدن تأثیر بگذارد، اما معمولاً نواحی شامل پوشش بیرونی رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ را درگیر می کند. اندومتریوز درمان نشده می تواند روی باروری تأثیر بگذارد.
      • علائم همراه هماچوری

        اگر خون در ادرار وجود داشته باشد، رنگ ادرار به جای زرد کم رنگ به رنگ های صورتی، قرمز، قهوه ای مایل به قرمز تغییر می یابد. این همان چیزی است که پزشکان آن را هماچوری ماکروسکوپی می نامند. بعضی اوقات، خون در ادرار با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و مشاهده وجود گلبول های قرمز تنها زیر میکروسکوپ امکان پذیر است. که پزشکان آن را هماچوری میکروسکوپی می نامند. هماچوری ممکن است بدون علائم دیگر رخ دهد. با این حال ، برخی از دلایل اصلی با علائم دیگری همراه است که می تواند از متوسط ​​تا شدید متغیر باشد. این علت ها عبارتند از :

      • عفونت مثانه (سیستیت حاد). در بزرگسالان، عفونت مثانه معمولاً باعث سوزش یا درد همراه با ادرار می شود. نوزادان مبتلا به عفونت مثانه ممکن است تب داشته، تحریک پذیر بوده و تغذیه نامناسبی داشته باشند. کودکان ممکن است هنگام ادرار کردن، دچار فوریت و درد شکم، تب، درد و سوزش شوند.
      • عفونت های کلیوی (پیلونفریت). علائم این بیماری ممکن است شامل تب ، لرز و درد پهلو باشد که به درد در ناحیه کمر اشاره دارد.
      • سنگ کلیه، علائم این عارضه ممکن است شامل درد شدید شکم یا لگن باشد. عواملی مانند کم آبی، مصرف مقدار زیادی نمک، شرایط دستگاه گوارش مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، مشکلات تیروئید و اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به سنگ را در فرد افزایش دهد.
      • بیماری های کلیوی، علائم این عارضه ممکن است شامل ضعف، فشار خون بالا و تورم بدن از جمله پف دور چشم باشد.
      • تشخیص هماچوری (خون در ادرار)

        خون در ادرار

        پزشک برای یافتن علت بیماری نیاز به بررسی سابقه پزشکی بیمار دارد. همچنین از تست های آزمایشگاهی دیگری برای یافتن علت بیماری استفاده می کند. این آزمایشات عبارتند از :

      • آزمایش ادرار، بررسی ادرار شامل سیتولوژی ادرار است که از میکروسکوپ برای یافتن سلولهای غیر طبیعی در ادرار استفاده می کنند.
      • آزمایش خون، ممکن است این آزمایش توصیه شود. به خصوص اگر خون حاوی مقادیر زیادی ضایعات باشد که کلیه ها باید آن را حذف می کردند، این مورد می تواند نشانه ای از بیماری کلیوی باشد.
      • علاوه بر آزمایش ادرار و خون، ممکن است به آزمایشات تصویربرداری اضافی نیز نیاز داشته باشید. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

      • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، سی تی اسکن یک اسکن مخصوص اشعه ایکس است، و می تواند به شناسایی مشکلات مثانه یا سنگ کلیه، تومورها و سایر ناهنجاری های مثانه، کلیه ها و مجاری ادرار کمک کند.
      • سونوگرافی کلیه، سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از ساختار کلیه استفاده می کند.
      • پیروگرام داخل وریدی (IVP)، این پرتونگاری از دستگاه ادراری است که به رنگ نیاز دارد.
      • سیستوسکوپی، این آزمایش شامل قرار دادن یک لوله کوچک، دوربین دار داخل مثانه از طریق مجرای ادرار است. که وجود سلولهای غیر طبیعی یا سرطانی را بررسی می کند. ممکن است نمونه های از بافت مثانه (بیوپسی) دریافت شود.
      • بیوپسی کلیه (کلیوی)، در این آزمایش یک نمونه بافت کوچک از کلیه خارج می شود و برای بررسی بیماری های کلیه تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.
      • درمان خون در ادرار

        درمان خون در ادرار با توجه علت اصلی آن انجام می شود. پس از معالجه، پزشک مجدداً ادرار بیمار را از نظر دارا بودن خون بررسی می کند. اگر همچنان خون در ادرار وجود داشته باشد، ممکن است به آزمایش های اضافی نیاز باشد ، یا ممکن است بیمار به متخصص اورولوژی ارجاع داده شود.

        اگر هیچ دلیل اساسی در ارزیابی اولیه پیدا نشود، به فرد توصیه می شود هر سه تا شش ماه یک بار آزمایش ادرار و فشار خون را انجام دهد ، به خصوص اگر در معرض عوامل خطر سرطان مثانه، مانند سن ۵۰ سالگی یا بالاتر، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی صنعتی باشد.

      • منبع: https://jarah.clinic/

      لینک های مرتبط:

      https://forum.mlmarketing.ir/thread3847.html#post4924
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3848.html#post4925
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3849.html#post4926
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3850.html#post4927
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3851.html#post4928
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8261/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8280/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8279/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8278/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8277/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8275/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8274/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8273/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8272/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8271/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8270/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8269/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8268/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8267/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8266/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8265/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8264/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8263/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8262/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8261/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8313/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8312/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8311/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8310/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8309/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8308/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8307/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8306/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8305/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8304/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8303/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8302/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8301/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8300/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8299/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8298/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8297/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8296/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8295/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8294/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8293/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8292/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8291/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8290/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8289/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8288/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8287/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8286/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8285/scope/posts
      http://forum.tehran.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c/forumid/213/threadid/8284/scope/posts
      http://medicinemagazine.bigsite.ir/post-153005.html
      http://darmanenovin.blogfa.com/post/139
      http://forum.pnu-club.com/110127-%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF/#post321455
      http://forum.pnu-club.com/110128-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF/#post321456
      http://forum.pnu-club.com/110129-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF/#post321457
      http://forum.pnu-club.com/110130-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%E2%80%93-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%8C%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84/#post321458

      http://medicinemagazine.parsiblog.com/Posts/189/%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85%d9%8a+%da%a9%d9%87+%d9%85%d9%85%da%a9%d9%86+%d8%a7%d8%b3%d8%aa+%d9%87%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%87+%d8%a8%d8%a7+%d9%87%d9%85%d8%a7%da%86%d9%88%d8%b1%d9%8a+%d8%a8%d8%b1%d9%88%d8%b2+%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af+%da%86%d9%87+%da%86%d9%8a%d8%b2%d9%87%d8%a7%d9%8a%d9%8a+%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af%d8%9f/
      https://virgool.io/@medicalhealth/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-q4yk43nhmlr3
      http://photokade.niloblog.com/p/75/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AF
      http://accessory.ratablog.com/post-73024.html
      https://jarah.clinic/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84/%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c/
      https://vanaklaser.ir/شقاق/بارداری/
      http://jodigoli.blog.ir/1398/07/28/%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://jodigoli.blog.ir/1398/07/28/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://jodigoli.blog.ir/1398/07/28/%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3835.html#post4912
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3836.html#post4913
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3837.html#post4914
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3838.html#post4915
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3839.html#post4916
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3840.html#post4917
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3841.html#post4918
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3842.html#post4919
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3843.html#post4920
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3844.html#post4921
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3845.html#post4922

      https://forum.mlmarketing.ir/thread3806.html#post4877
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3808.html#post4880
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3806.html#post4878
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3809.html#post4881
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3810.html#post4882
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3811.html#post4883
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3812.html#post4884
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3813.html#post4885
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3815.html#post4887
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3814.html#post4886
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3817.html#post4889
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3816.html#post4888
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3818.html#post4890
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3819.html#post4891
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3820.html#post4892
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3821.html#post4893
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3826.html#post4898
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3827.html#post4899
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3828.html#post4900
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3829.html#post4901
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3830.html#post4902
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3831.html#post4903
      https://forum.mlmarketing.ir/thread3832.html#post4904

      http://healthing.avablog.ir/post/42/%D8%AE%D9%88%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C+%DB%8C%D8%A7+%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C
      http://medicinemagazine.loxblog.com/post/148/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%20(%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87).htm
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14243
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14244
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14245
      https://forum.opencart.ir/5617-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86.html#post17764
      https://forum.opencart.ir/5616-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html
      https://forum.opencart.ir/5618-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17765
      https://forum.opencart.ir/5619-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17766
      https://forum.opencart.ir/5620-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17767
      https://forum.opencart.ir/5621-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17768
      https://forum.opencart.ir/5622-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17769
      https://forum.opencart.ir/5623-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17770
      https://forum.opencart.ir/5624-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17771
      https://forum.opencart.ir/5625-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17772
      https://forum.opencart.ir/5626-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17773
      https://forum.opencart.ir/5627-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17774
      https://forum.opencart.ir/5628-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17775
      https://forum.opencart.ir/5629-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17776
      https://forum.opencart.ir/5630-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17777
      https://forum.opencart.ir/5631-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17778
      https://forum.opencart.ir/5632-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D9%85-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86.html#post17779
      https://forum.opencart.ir/5633-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html#post17780
      https://forum.opencart.ir/5634-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17781
      https://forum.opencart.ir/5635-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17782
      https://forum.opencart.ir/5636-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17783
      https://forum.opencart.ir/5637-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B3-%D9%BE%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86.html#post17784
      https://forum.opencart.ir/5638-%D9%85%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%8C%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%8C%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17793
      https://forum.opencart.ir/5640-%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%B1.html#post17795
      https://forum.opencart.ir/5639-%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%AE-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF%D8%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17794
      https://forum.opencart.ir/5641-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D8%B9%D8%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17796
      https://forum.opencart.ir/5642-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D9%85%DA%A9%D8%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17797
      https://forum.opencart.ir/5643-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B2-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17798
      https://forum.opencart.ir/5644-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%8C-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17799
      https://forum.opencart.ir/5645-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17800
      https://forum.opencart.ir/5646-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17801
      https://forum.opencart.ir/5647-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17802
      https://forum.opencart.ir/5648-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D9%87-1%D8%AA%D8%A7-4-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17803
      https://forum.opencart.ir/5651-%D8%A2%D8%A8%D8%B3%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D8%8C%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17806
      https://forum.opencart.ir/5649-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17804
      https://forum.opencart.ir/5650-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%A7%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17805
      https://forum.opencart.ir/5652-%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85%D8%9F%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%8C%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17807
      https://forum.opencart.ir/5653-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D8%B9-%D8%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%8C%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B4%D8%B2%DB%8C%D8%8C%D9%88%E2%80%A6-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%84-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17808
      https://forum.opencart.ir/5654-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%8C%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%8C%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1.html#post17809
      https://forum.opencart.ir/5655-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C-hpv-%DB%8C%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C.html#post17810
      https://forum.opencart.ir/5656-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%8C-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C.html#post17811
      https://forum.opencart.ir/5657-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C.html#post17812
      https://forum.opencart.ir/5658-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C.html#post17813
      https://forum.opencart.ir/5659-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C.html#post17814
      https://forum.opencart.ir/5660-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%8C-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C.html#post17815

       

      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-اگر-کیست-مویی-به-موقع-درمان-نشود-کلینیک-نوین
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B3-%D9%BE%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D8%B9-%D8%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%8C%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B4%D8%B2%DB%8C%D8%8C%D9%88%E2%80%A6-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%84
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A2%D8%A8%D8%B3%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D8%8C%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A7%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%8C%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D9%85%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%8C%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%8C%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%8C-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D8%8C%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D8%B9%D8%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D9%85%DA%A9%D8%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B2-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://forums.irserv.ir/Thread-زگیل-تناسلی-درمان،-علائم،-دلایل،-تشخیص-و-پیشگیری
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C-HPV-%DB%8C%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA%20%D8%A8%D8%B9%D8%AF%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C%20%DB%8C%D8%A7%20%D8%B9%D9%85%D9%84%20%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D9%88%D9%86%DA%A9%20%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-43086/#post287965
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1%20%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%B1%D9%88%D8%B4%20%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9%20%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-43087/#post287966
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%20(%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87)-%D9%88%D9%86%DA%A9%20%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-43089/#post287969
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%20%DA%A9%DA%AF%D9%84%D8%8C%20%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85%20%D9%88%20%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%DB%8C%D9%86%20%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%88%D9%86%DA%A9%20%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-43090/#post287970
      https://forum.moshaver.co/f102/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%B9%D8%AF%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%B4%20%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C%20-%D9%88%D9%86%DA%A9%20%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-43091/#post287971
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%B4%20%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9%20%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-43092/#post287972
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C%20%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1%20%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C%20%D9%88%20%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9%20%D8%A2%D9%86%20(%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C%20%D8%A8%D8%A7%D8%B2%20%D9%88%20%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87)-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-43093/#post287974
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%A7%DA%AF%D8%B1%20%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C%20%D8%A8%D9%87%20%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9%20%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF-%20%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-43094/#post287976
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA%20%D8%A8%D8%B9%D8%AF%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%B9%D9%85%D9%84%20%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C%20%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82%20%DB%8C%D8%A7%20%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%20%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-43095/#post287977
      https://forum.moshaver.co/f102/%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84%20%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C:%20%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%8C%20%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%8C%20%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%8C%20%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5%20%D9%88%20%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-43096/#post287978
      https://forum.moshaver.co/f117/%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%A7%DA%86%20%D9%BE%DB%8C%20%D9%88%DB%8C%20(hpv)%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%BE%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%20%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C:%20%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5%20%D9%88%20%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%20%D8%A7%DA%86%20%D9%BE%DB%8C%20%D9%88%DB%8C-43097/#post287979
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14215
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14216
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14217
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14218
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14219
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14220
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14221
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14222
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14223
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14224
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14225
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14226
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14227
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14228
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14229
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14230
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14231
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14232
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14233
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14234
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14235
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14236
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14237
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14238
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14239
      http://www.zibasho.com/forum/showthread.php?tid=14240
      http://medicinemagazine.bigsite.ir/post-150784.html
      http://darmanenovin.blogfa.com/post/137

      https://news.akhbarrasmi.com/news/139807164111810003/%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%AE-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF/
      https://vanaklaser.ir/%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%82/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86/%d8%a7%d8%b3%d9%81%d9%86%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%aa%d9%88%d9%85%db%8c/
      https://jarah.clinic/%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82/%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C/
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/t424403.htm#p634683
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82
      https://forums.irserv.ir/Thread-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82
       
       

      http://medicinemagazine.bigsite.ir/post-149031.html
      http://darmanenovin.blogfa.com/post/135
      https://jarah.clinic/articles/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%b6-%da%a9%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d9%88%db%8c%db%8c/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/398-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86/
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/profile.php?mode=viewprofile&u=4380
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/t1913-Les-voitures-de-stomatologie-pendant-la-Grande-Guerre.htm#p634675
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/profile.php?mode=viewprofile&u=4381
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/t609-les-escadrilles-coloniales.htm#p634677
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/profile.php?mode=viewprofile&u=4382
      http://1ere-guerremondiale.clicforum.com/t424383.htm#p634678
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD-%DA%A9%D9%88%D9%84%D9%88%D9%86-%D9%88-%D8%B1%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D9%85%DA%A9-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D8%A7%DA%86%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%9F
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A2%D8%A8%D8%B3%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-vaaft
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%81-%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%D8%8C%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%D8%8C%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D9%86%D9%87%D8%A7
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%DA%AF%D9%84%D8%8C-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%D8%8C%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%D8%8C%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%81-%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B2-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%8C%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1%D8%8C-%D9%88-%E2%80%A6-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://www.forum.mahtaa.com/Thread-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D8%8C-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      https://news.akhbarrasmi.com/news/13980716411179608/%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D8%A7%DA%86%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%94%D9%85-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

      https://art-ir.academia.edu/golijoodi
      http://lea-aix.leforum.eu/t297019.htm#p369859
      http://lea-aix.leforum.eu/t297020.htm#p369860
      http://lea-aix.leforum.eu/t297021.htm#p369861
      http://lea-aix.leforum.eu/t297024.htm#p369864
      http://lea-aix.leforum.eu/t297025.htm#p369865
      http://lea-aix.leforum.eu/t297026.htm#p369866
      http://lea-aix.leforum.eu/t297027.htm#p369867
      http://lea-aix.leforum.eu/t297028.htm#p369868
      http://lea-aix.leforum.eu/t297029-HPV.htm#p369869
      http://lea-aix.leforum.eu/t297030.htm#p369870
      http://forum.plcmen.ir/member.php?action=profile&uid=1092
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11093&pid=12353#pid12353
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11094
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11095
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11096
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11097
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11098
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11099
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11100
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11101
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11102
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11103
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11104
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11105
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11106
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11107
      http://forum.plcmen.ir/showthread.php?tid=11108
      https://www.ninisite.com/discussion/topic/3328641/%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b4%db%8c%d9%85%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%b4-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af-%d9%84%db%8c%d8%b2%d8%b1-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%b2%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c
      https://barnamenevis.org/showthread.php?558055-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C&p=2422590#post2422590
      https://news.akhbarrasmi.com/news/139807104096510003/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%93%D9%86/
      https://barnamenevis.org/showthread.php?558057-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF!-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C&p=2422594#post2422594
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=840
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=841
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=842
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=843
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=844
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=845
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=846
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=847
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=848
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=849
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=850
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=851
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=852
      https://news.akhbarrasmi.com/news/13980711409769608/%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%93%D9%86/
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=853
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=854
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=855
      http://dark-design.ir/forum/showthread.php?tid=856
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/390-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%84-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%DB%8C/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/391-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D9%85%DA%A9%D8%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/392-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%8C%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1%D8%8C-%D9%88-%E2%80%A6/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/393-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/394-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/395-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/397-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C/
      http://updatekade.com/forum/index.php?/topic/396-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1/
      http://glassseesss.blog.ir/1398/07/13/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%AF

       

      https://vk.com/@482213580-neghahatt
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3530.html#post8430
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3534.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3533.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3532.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3531.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3539.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3538.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3537.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3536.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3535.html
      https://etelaie.com/?post_type=product&p=1754
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3546.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3545.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3544.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3543.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3542.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3541.html
      http://www.ubuntuforums.ir/thread3540.html
      https://colorectalspecialist.tebyan.net/post/37

      http://colorectalspecialist.mihanblog.com/post/35

       

      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%DA%AF%D9%84-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B2-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%D8%8C%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%D8%8C%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%B3%DB%8C%D9%81%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%A8-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%AD-%D9%88-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D9%BE%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%8C%D9%82%D8%B1%D8%B5-%D8%8C%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%B1-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
      http://forum.اسکریپت.com/Thread-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%88%D9%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1

      https://www.flickr.com/photos/164717944@N04/48819030563/in/dateposted-public/
      https://www.flickr.com/photos/164717944@N04/48819035883/in/dateposted-public/
      https://ello.co/jody70/post/kb9bgmnlxvnvfx2zmaymbq
      https://ello.co/jody70/post/t54c_f2ehz8n3ac_bj0a2g
      https://medium.com/@jodygoli/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-be91493d8d7e
      https://medium.com/@jodygoli/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-6b4d9e3e872
      http://xperian.ir/forum/thread15013.html#post324499
      http://xperian.ir/forum/thread15014.html#post324500
      http://xperian.ir/forum/thread15015.html#post324501
      http://xperian.ir/forum/thread15016.html#post324502
      http://xperian.ir/forum/thread15017.html#post324503
      http://xperian.ir/forum/thread15018.html#post324504
      http://xperian.ir/forum/thread15019.html#post324505
      http://xperian.ir/forum/thread15020.html#post324506
      http://xperian.ir/forum/thread15021.html#post324507
      http://xperian.ir/forum/thread15022.html#post324508
      http://xperian.ir/forum/thread15023.html#post324509
      http://xperian.ir/forum/thread15024.html#post324510
      http://xperian.ir/forum/thread15025.html#post324511
      http://xperian.ir/forum/thread15026.html#post324512
      http://xperian.ir/forum/thread15027.html#post324513
      http://xperian.ir/forum/thread15028.html#post324514
      http://xperian.ir/forum/thread15029.html#post324515
      http://xperian.ir/forum/thread15030.html#post324516
      http://xperian.ir/forum/thread15031.html#post324517
      http://xperian.ir/forum/thread15032.html#post324518
      http://xperian.ir/forum/thread15033.html#post324519
      http://xperian.ir/forum/thread15034.html#post324520
      http://xperian.ir/forum/thread15035.html#post324521
      http://xperian.ir/forum/thread15036.html#post324522
      http://xperian.ir/forum/thread15037.html#post324523
      http://xperian.ir/forum/thread15038.html#post324524
      http://xperian.ir/forum/thread15039.html#post324525
      http://xperian.ir/forum/thread15040.html#post324526
      http://xperian.ir/forum/thread15041.html#post324527
      http://xperian.ir/forum/thread15043.html#post324529
      http://xperian.ir/forum/thread15042.html#post324528
      http://xperian.ir/forum/thread15044.html#post324530
      http://xperian.ir/forum/thread15045.html#post324531
      http://xperian.ir/forum/thread15048.html#post324534
      http://xperian.ir/forum/thread15049.html#post324535
      http://xperian.ir/forum/thread15046.html
      http://xperian.ir/forum/thread15047.html
      http://xperian.ir/forum/thread15050.html#post324539
      http://xperian.ir/forum/thread15051.html#post324540
      http://xperian.ir/forum/thread15052.html#post324545
      http://xperian.ir/forum/thread15053.html#post324546
      http://xperian.ir/forum/thread15054.html#post324547
      http://xperian.ir/forum/thread15055.html#post324548
      http://xperian.ir/forum/thread15056.html#post324549
      http://xperian.ir/forum/thread15057.html#post324551
      http://xperian.ir/forum/thread15061.html#post324561
      http://xperian.ir/forum/thread15060.html#post324560
      http://xperian.ir/forum/thread15059.html#post324559
      http://xperian.ir/forum/thread15058.html#post324558
      http://xperian.ir/forum/thread15062.html#post324562
      http://xperian.ir/forum/thread15063.html#post324563
      http://xperian.ir/forum/thread15064.html#post324564
      http://xperian.ir/forum/thread15065.html#post324565
      http://xperian.ir/forum/thread15066.html#post324566
      http://medicinemagazine.bigsite.ir/post-148212.html
      http://darmanenovin.blogfa.com/post/134

      https://www.ibotoolbox.com/jarahclinic/video/What_is_fissure?videoid=109417
      https://www.ibotoolbox.com/jarahclinic/video/jarahclinic_Laser_treatment_of_hemorrhoids_hemorrhoids_fissures_hair_cysts_warts_and_fistulas?videoid=109418
      https://vanaklaser.ir/%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA/
      https://jarah.clinic/articles/%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C/
      xperian.ir/forum/thread15007.html#post324493
      http://xperian.ir/forum/thread15008.html#post324494
      http://xperian.ir/forum/thread15009.html#post324495
      http://xperian.ir/forum/thread15011.html#post324497
      http://xperian.ir/forum/thread15010.html
      http://xperian.ir/forum/thread15012.html#post324498
      • golnar jody